Lietuvoje istoriškai yra susiformavę 5 etnokultūriniai (etnografiniai) regionai. Tai penkios Lietuvos dalys, neturinčios konkrečiai apibrėžtų teritorinių ribų.
Kiekvienas etnokultūrinis Lietuvos regionas turi savitą kultūrą, tradicijas ir papročius, jie skiriasi savo kalbos tarmėmis, kai kuriais gyvensenos, elgsenos bruožais.
Etnografinės sritys Lietuvoje susiformavo dar 13 amžiuje, tačiau nei vienas iš jų (išskyrus Žemaitiją) niekada nesudarė atskiro administracinio ar politinio vieneto.
Etnokultūriniai (etnografiniai) regionai:
Aukštaičių
žemės (dabartinė šiaurrytinė-rytinė Lietuvos dalis) – pirminis Lietuvos
valstybės branduolys. Pirmą kartą aukštaičiai paminėti Petro
Dusburgiečio kronikoje.
Aukštaitija – didžiausias Lietuvos etnografinis regionas, turintis daug tarmių, itin turtingas tradicinių papročių, architektūros, gyvensenos ir kito istorinio etnokultūrinio paveldo. Šio krašto tradiciniuose audiniuose ir tautiniuose kostiumuose vyrauja linksmos, šviesios spalvos. Čia giedamos tūkstantmetės aukštaičių dainos – sutartinės. Išlaikyta šių dainų archajiška muzikinė ir poetinė forma. Greta vokalinės muzikos Aukštaitijoje gyvavo ir ne mažiau savita skudučiais bei ragais pučiama instrumentinė polifonija.
Aukštaitija – tai aludarių (ypač Biržų rajonas), taip pat tradicinių miltinių ir gėlųjų vandenų žuvų patiekalų kraštas. Turtingas aukštaičių kulinarinis paveldas yra Europos kulinarinio paveldo dalis. Šiandieninė Aukštaitija pasižymi tarmių, gyvensenos ir etnokultūrinio paveldo margumu, nes yra paveldėjusi trijų didelių etninių darinių – Sėlos, Nalšios ir Žiemgalos – palikimą. Sako, kad labai vaizdinga gamta sukūrė ir linksmą aukštaičių būdą, o Aukštaitija dar vadinama poetų ir pasakorių kraštu.
Dzūkija
Suvalkija
Žemaitija
Žemaitija
– etninis regionas dabartinėje šiaurės vakarų Lietuvoje. Atskira
žemaičių gentis centrinėje dabartinės Žemaitijos dalyje baigė formuotis
apie V a. Žemaitija pirmą kartą paminėta 1219 m. Ipatijaus metraštyje.
Iš visų lietuvių etninių grupių Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje tik
Žemaitija turėjo savarankiškos seniūnijos teises, kurios galiojo beveik
400 metų. Žemaitijoje klestėjo amatai – dailidės statydavo namus,
gamindavo baldus, siūlams verpti ratelius; darbo turėjo kubiliai,
klumpadirbiai, batsiuviai, siuvėjai, audėjos, račiai, kalviai,
kailiadirbiai. Ypač populiari buvo puodininkystė; amato paplitimu ir
darbų gausa žemaičių puodžiai lenkė visus kitus Lietuvos regionus. Kurti
ir kūriniai „sielai atsigauti“ – mažosios architektūros paminklai.
XIX–XX a. pirmoje pusėje Žemaitijoje buvo gausu tik šiam regionui
būdingų ant žemės statomų ar medžiuose kabinamų medinių koplytėlių,
stovėjo koplytstulpiai, stogastulpiai, kryžiai, papuošti polichrominėmis
šventųjų figūrėlėmis. Lankantis Žemaitijoje tiesiog būtina paskanauti
žemaičių tradicinių gėrimų ir valgių – mėtų arbatos, džiovintų obuolių
giros, troškintų kopūstų su kiaulės koja, kruopinių vėdarų, bulvinių
blynų, šventinio kastinio, o gal rasalynės ar cibulynės?
Mažoji Lietuva
Aukštaitija – didžiausias Lietuvos etnografinis regionas, turintis daug tarmių, itin turtingas tradicinių papročių, architektūros, gyvensenos ir kito istorinio etnokultūrinio paveldo. Šio krašto tradiciniuose audiniuose ir tautiniuose kostiumuose vyrauja linksmos, šviesios spalvos. Čia giedamos tūkstantmetės aukštaičių dainos – sutartinės. Išlaikyta šių dainų archajiška muzikinė ir poetinė forma. Greta vokalinės muzikos Aukštaitijoje gyvavo ir ne mažiau savita skudučiais bei ragais pučiama instrumentinė polifonija.
Aukštaitija – tai aludarių (ypač Biržų rajonas), taip pat tradicinių miltinių ir gėlųjų vandenų žuvų patiekalų kraštas. Turtingas aukštaičių kulinarinis paveldas yra Europos kulinarinio paveldo dalis. Šiandieninė Aukštaitija pasižymi tarmių, gyvensenos ir etnokultūrinio paveldo margumu, nes yra paveldėjusi trijų didelių etninių darinių – Sėlos, Nalšios ir Žiemgalos – palikimą. Sako, kad labai vaizdinga gamta sukūrė ir linksmą aukštaičių būdą, o Aukštaitija dar vadinama poetų ir pasakorių kraštu.
Dzūkijos
etnografinio regiono teritorija yra Lietuvos pietryčiuose, tarp Nemuno
vidurupio ir Neries upės. Dzūkijos vardas lietuvių literatūroje atsirado
XIX a.. Jis kilo iš savitos dzūkų tarmės, tiksliau – dzūkavimo.
Dzūkija–miškingiausiasis Lietuvos regionas. Daugeliui gyventojų miškas buvo ir
dabar yra pagrindinis pragyvenimo šaltinis. Anksčiau žiemą žmonės kirto
medžius, tašė sienojus, gamino pabėgius, plukdė sielius, darė namų
apyvokos daiktus, pavasarį žvejojo, vasarą uogavo, rinko vaistažoles,
medžiojo; džiovintus grybus parduodavo net tolimų Rusijos gubernijų
pirkliams. Dabar dzūkų džiovinti, konservuoti ar švieži šaldyti grybai
bei miško uogos kaip delikatesai keliauja ne tik į mūsų parduotuves, bet
ir į Vakarų Europą. Dzūkijoje iki šiol išliko beveik visi senoviniai
verslai. Trobesiai, baldai, namų apyvokos daiktai – viskas sukuriama
savo rankomis. Čia daug stalių, puodžių, kalvių, pynėjų iš vytelių ir
skiedrų, medžio drožėjų, juodosios keramikos meistrų. Tokios pat
auksarankės yra ir dzūkės – jos turbūt kūrybingiausios audėjos visoje
Lietuvoje, puikios mezgėjos ir siuvinėtojos, šiaudelių narstytojos.
Audiniuose dažnai marguoja lapeliai, gėlytės, tarsi norėta į audinius
sudėti aplinkos grožį.
Suvalkijos
regionas yra pietinėje-pietvakarinėje Lietuvos dalyje už Nemuno upės,
tad kartais vadinamas ir Užnemune. Užnemunės (Suvalkijos) ir Mažosios
Lietuvos etnografinių sričių susidarymo ištakos – XV–XVI a. Lietuvos
gyventojų migracija į anksčiau jotvingių ir skalvių gyventas Lietuvos ir
Prūsijos pasienio žemes, ištuštėjusias XIII–XIV a. per kovas su
kryžiuočiais, Į Užnemunę žmonės kėlėsi tiek iš Pietryčių Lietuvos, tiek
iš Aukštaitijos ir Žemaitijos. Gyventojams pamažu maišantis, klostėsi
savita etnografinė sritis, turinti ir rytų, ir vakarų lietuviams būdingų
kultūros elementų, ir visiškai savitų etnografinių bruožų. 19 a.
kultūrinį Užnemunės savitumą lėmė tiek ankstyvas baudžiavos
panaikinimas, tiek jos geografinis artumas Prūsijos karalystei, iš
kurios Lietuvos dvarus ir stipresnius valstiečių ūkius pasiekdavo
įvairios technologinės ir kultūrinės naujovės. Užnemuniečių sodybos –
vienkiemiai – suplanuotos moderniausiai. Dėl žemdirbystei palankių
derlingų žemių bei darbštumo regiono gyventojai tapo turtingiausiais
XIX–XX a. Lietuvos ūkininkais, davė šaliai daugiausia išsilavinusių
žmonių – net 6 iš 20 valstybės atkūrimo, Vasario 16-osios akto signatarų
yra iš Sūduvos. Suvalkiečių niekas nėra pralenkęs rūkytų mėsos gaminių
gamyboje, šeimininkės kepa skanią duoną ant ajerų lapų. Suvalkiečiai
mėgsta dainuoti vingrių melodijų vienbalses dainas, jų krašte –
seniausias Lietuvoje kanklininkų ansamblis. Suvalkijos gyventojų kalbos
pagrindu susiformavo šių dienų bendrinė lietuvių kalba.
Mažosios
Lietuvos regionas yra pietvakarinėje nuo Šešupės žemupio Lietuvos
dalyje, dar vadinamoje Klaipėdos kraštu. Ši Mažosios Lietuvos dalis yra
lietuvių raštijos gimtinė – čia išleista pirmoji lietuviška knyga,
pirmoji gramatika, pirmasis dainynas, įsteigtas pirmasis Lietuvos
kraštotyros būrelis, kur pirmiausia imta rinkti lietuvių tautosaką,
tirti lietuvių kalbą; atidarytos pirmosios lietuviškos mokyklos. Mažoji
Lietuva – tai labai skirtinga unikalaus grožio gamta ir viena už kitą
įdomesnės vietovės. Šiame regione yra vienas iš gražiausių Europos
kraštovaizdžių – UNESCO paveldo šedevras Kuršių nerija, stebinanti
smėlynų, miškų ir vandenų derme. Nepakartojama yra Nemuno delta su
daugybe salų ir senuoju Rusnės miesteliu, Minijos (Mingės) kaimas, kur
centrinės gatvės vietoje – upė; pamario gyvenvietė Kintai, Ventės ragas,
per šiuos kraštus eina Didysis paukščių migracijos traktas. Kaip
sargybiniai stovi senieji Uostadvario ir Ventės rago švyturiai.
Archajiškiausią šio krašto paveldo sluoksnį sudaro medinė liaudies
architektūra. Įspūdinga trobų, prieangių, klėčių puošyba – ornamentais
pjaustinėtos vėjalentės, užsibaigiančios žirgeliais ar kitokiais
lėkiais. O šiek tiek į lėkius panašios vėjarodės puošdavo žvejų
burvalčių (kurėnai) stiebų viršūnes ir žymėdavo laivo priklausomybę
kuriam nors kaimui. Iš kitų Lietuvos etnografinių sričių Mažoji Lietuva
išsiskiria ypač archajiškais mediniais antkapiniais paminklais,
vadinamaisiais krikštais. Manoma, kad įmantrios jų formos siekia
ikikrikščioniškosios baltų kultūros laidojimo tradicijas. Būdingas
Kuršių nerijos žvejų kaimų bruožas – savita spalvinė gama ir namų
kraigus puošiančios vėtrungės.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą